Winterkamperen in de Belgische Ardennen

In januari waren de Belgische Ardennen bedekt onder een dik pak sneeuw. Er was geen wolkje aan de lucht en de zon zorgde voor een aangenaam klimaat ondanks dat de temperatuur ver onder het vriespunt bleef. ’s Nachts zelfs tot -16˚C, kortom…….ideale omstandigheden voor een lang weekend winterkamperen.

In de namiddag van donderdag 19 januari kwam de groep van 10 deelnemers en een collega tochtleider van de NKBV bijeen op Floreal camping “Gossaimont” in Odrimont (Lierneux).Uiteraard was Ben (Border Collie), mijn trouwe begeleider tijdens veel tochten, er ook deze keer weer bij.

Stappen door kniediepe sneeuw
Na het opzetten van de tenten, kennismaking en een BBQ dook iedereen op tijd de slaapzak in om de volgende ochtend vroeg weer fris en fruitig aan de start te staan. Vroeg opstaan was met een buitentemperatuur van -15 ˚C geen probleem maar voordat iedereen weer een beetje opgewarmd was duurde wel even. Na een stevig ontbijt vertrokken we met zware rugzakken door soms kniediepe sneeuw voor een tocht van ca. 20 km richting Basse-Bodeux (Trois Ponts). Onderweg stralend weer en afwisselend prachtige vergezichten, verlaten bossen, pittoreske dorpjes, hier en daar een boer, paard of blaffende hond. Verder alleen maar stilte. In Habiémont genoten we van een heerlijke lunch waarna zeven deelnemers besloten om onderlangs via de weg naar Camping “l’Ancienne Barrière” te lopen. Drie deelnemers gingen met mij mee voor nog een stevige klim en een langgerekte heuvelrug waarna we toch nog gelijktijdig met de andere groep op de camping aankwamen. In de bar/restaurant van de camping konden we ons opwarmen bij de open haard en kregen een flinke maaltijd voorgeschoteld.

Koude nachten
’s Nachts daalde het kwik tot -16 ˚C. Ben lag hevig te rillen zodat ik hem in het verwarmde toiletgebouw gelegd heb. Hier was hij het echter niet mee eens en heeft tot 5 uur ’s morgens de campingbaas met gezin wakker gehouden zodat ik hem maar weer in de tent genomen heb. Met volle maag, na een uitgebreid ontbijt, vertrokken we voor de volgende etappe van ca. 20 km onder gelijke omstandigheden als de vorige dag maar nu met meer stijgen en dalen en hoofdzakelijk door uitgestrekte bossen. De lunch die we in Arbrefontaine aangeboden kregen was zo overdadig dat we nog niet de helft op kregen, ondanks dat het erg lekker was. Puffend en steunend van al het eten liepen we het bos in richting Vielsalm waar we de tenten opzetten op Camping “De la Salm”. Na een gezellige avond in Vielsalm doken we weer de stijf bevroren tenten in voor de laatste nacht. Omdat Ben al een dagje ouder is en de koude niet meer zo goed kan verdragen als vroeger mocht hij bij me in de slaapzak. Gevolg was wel dat ik er de hele nacht half buiten lag en hij het heerlijk warm had.

Laatste dag
Met de gedachte alweer een beetje bij de dagelijkse gang van zaken in het verschiet liepen we de laatste 15 km terug naar Odrimont. Op de camping aangekomen genoten we nog een lunch waarna we afscheid namen. Het was een mooi weekend met alle ingrediënten voor een geslaagde winterkampeertocht: gezellige groep, veel sneeuw, stralend weer, koude nachten, zware rugzakken en gezien de omstandigheden stevige wandelingen. Volgend jaar weer.